A kérdőívkérdések
közül jelen kérdések – Mi fogott meg az előadóban? Van kedvenced a bandából és
miért, illetve a kit nem kedvelsz és miért? - válaszai alapján, az interjúk kapcsán a Miért éppen ők vannak rád
a legnagyobb hatással a zenei világból válaszai mentén kívánom értelmezni, hogy
milyen szempontok és események alapján kezdhet el valaki rajongani.
Felmerül
a kérdés: mik is pontosan azok a tényezők, amik azt eredményezik, hogy az egyén
valaki iránt a rajongás szempontjából érdeklődni kezdjen. A tanulmányban leszűkítettem
a sztárság fogalmát olyan személyekre, akik a tehetségük útján váltak híressé
és nem a médiának köszönhetően. Ez a One Direction együttes esetén teljesült
is, hisz azt, hogy ismertek lettek, elsősorban a tehetségüknek köszönhették.
A kérdőívek esetén vizsgáltam mind a zenekar,
mind a tagok egyéni tulajdonságait aszerint, hogy mi a legfontosabb tényező, ami
lehetővé teszi a rajongás létrejöttét az egyén és az együttes vonatkozásában.
Az egyik
kérdőív alany az egész rajongás létrejöttének folyamatát és az összes jellemzőt
a következőképpen foglalta össze:
A zenéje és stílusa először, majd mikor jobban megismertem a dalok jelentése fogott meg. Nagyon szépek a zenéi és már hozzám nőttek. Emlékekhez, érzésekhez kötnek, illetve persze Hozzá. Sokat jelentenek nekem a dalai. Szeretem benne az elfogadását, őszinteségét, nyitottságát. Szeretem még és szerintem nagyon fontos az előző szemponttal együtt, hogy szeretik a fanokat, és viszonozzák az óriási szeretetet, amit tőlünk kapnak.
Ez az
idézet jól mutatja, hogy először a zene, ami felkeltette az érdeklődést, de
alapvetően ez egy folyamat volt, ami a dalszövegek mondanivalóján át a rajongott
személyiségét, eszméit magában foglalja egészen addig, hogy hogyan viszonyulnak
a fanokhoz. Ez mind-mind megjelent a rajongóvá válás folyamata során.
Az interjúalanyok szempontjából is hasonló jellemzők merültek fel annak során, hogy miért is lehet rajongani a sztárokért. Minden alany esetében jobban a személyiség és a zene állt a középpontban azzal kapcsolatban, hogy hogyan kezdtek el érdeklődni az együttes iránt. Az egyik alany ugyanakkor kiemelte, hogy nála az is közrejátszott, hogy ez a zenekar volt az első, aki képes volt őt megragadni és véleménye szerint már nem is lenne egyetlen előadó vagy sztár se ilyen hatással rá, mint ők, már nem tudnák ugyanazt az érzést kiváltani, ami a One Direction-nél megjelent. Egy másik fontos tényező, ami a csoportos interjú során merült fel, az az őszinteség.
...az az őszinteség még nem volt benne semmi manír még nem tanították meg őket, hogy mit és hogyan mondjanak, hanem csak azt mondták, amit gondolnak. Számomra ez volt a legcsábítóbb, ami a legjobban megfogott
Ahogy a
kérdőíveknél is előjött ez a nézőpont, miszerint nem „szállt fejükbe” a hírnév,
hanem valamilyen szinten ugyanolyan tudtak maradni, mint mikor bekerültek a
köztudatba. Itt megint megjelenik az a faktor, hogy megközelíthetetlen,
ugyanakkor mégse. Véleményem szerint azonban ezt a közösségi média megjelenése
tette szükségessé, hogy az ilyen sztárok is jelen legyenek és kapcsolatot
tartsanak a rajongókkal. Emiatt egy kicsit kezd elmozdulni a sztárság általános
fogalma a média szükségessége felé, ugyanakkor még továbbra is az látszik, hogy
nem elég valakinek az interneten híresnek lenni, ez csak egyfajta
kiegészítésként szolgál, kapcsolattartási felületként, mert kell rendelkezni
egy olyan tehetséggel, személyiséggel, világnézettel,
amivel az egyének tudnak azonosulni és fel tudnak nézni az adott sztárra.
Annak során, hogy hogyan miért lettek rajongók az derült ki, hogy a legtöbben az
együttes zenéje miatt váltak rajongóvá, a 260 válaszból 240-en, ami a
válaszadók 92%-át tette ki, ezt a tényezőt jelölték meg a rajongás
kialakulásában közre játszó jellemzők közül, a második helyen pedig a
személyiség végzett. A sztárokról általánosságban és kifejezetten akkor, ha ilyen
fiú együttesekről van szó azt állítják, hogy a rajongó tinédzser lányok csak
azért rajonganak értük, mert egyszerűen jól néznek ki, tehát a külső megjelenés
alapján döntenek. Azonban ahogy a kérdőívből kiderült, ez koránt sem érvényes, hisz ez a tényező
sokkalta kevésbé játszott szerepet az előbbi két jellemzővel szemben abban,
hogy az adott egyén érdeklődni kezdjen az együttes iránt. Ugyanakkor az is
nagyon fontos tényező, hogy ezek közül a jellemzők közül nem volt elegendő csak
egy ahhoz, hogy kialakuljon a rajongás. Minden válaszadó esetében minimum két
tényező volt az, ami lehetővé tette, hogy ők rajongóvá váljanak. A legtöbb esetben
az összes tényező szerepet játszott abban valamiképp, hogy a rajongás ki tudjon
alakulni. Amit fontos kiemelni, hogy azok, akik minden válaszlehetőséget
bejelöltek sokkal intenzívebb rajongást mutattak, mint az olyan egyének, akik
csak kettő attribútumot részesítettek előnyben. További tényezők, amik még felmerültek, egyrészt
a zenéhez kapcsolódva, azok a dalszövegek mély jelentése a rajongók számára.
A sztárság elméleti megközelítéseinél kiemelték a sztárokkal kapcsolatban, hogy szükség van arra, hogy
megközelíthetetlenek legyenek, mert csak úgy tudnak elég hatást elérni.
Ugyanakkor a kérdőívek alapján az látható, hogy ugyan nincs olyan mértékű
megközelíthetőség, mint mondjunk egy internetes celeb esetében, mégis a
rajongók számára nagyon fontos volt az, hogy az együttes tagjainak nem szállt a
fejébe a hírnév, mindvégig „szerények” tudtak maradni, illetve a szociális
média platformok által, még ha nem is teljesen, de valamiképp megközelíthetők
lettek a fanok számára. Nagyon sokan kiemelték, hogy rajongásuk fenntartása és
megjelenése szempontjából az, hogy az adott híresség hogyan kommunikál és hogyan
viszonyul a rajongóihoz nagyon nagy jelentőséggel bír és hatással van arra,
hogy elkezdjenek rajongani a sztárért. Ezt erősíti az az eredmény, miszerint a
válaszadók 99% -a követi az együttest és a tagjait, valamilyen online
platformon, és a válaszadók fele nem csak reakciógombokkal, hanem gyakran
írásban is reagál az adott híresség által kiírt posztokra.
Ez a One Direction
rajongók esetében egy nagyon fontos jellemző, mert a tagok gyakran tartanak(tartottak) online élő bejelentkezéseket vagy lehetővé teszik a rajongók számára, hogy
kérdezhessenek tőlük Twitteren vagy Instagrammon és meg is válaszolják a
legtöbb kérdést, ami a rajongók számára főleg most, hogy az együttes „szüneten”
van nagyon sokat segít abban, hogy fent tudják tartani rajongásukat.
Továbbá az
is egy meghatározó jellemző volt, hogy mindenki valahogy másnak érezte,
valamivel különlegesebbnek az adott együttest. Ez szerintem minden sztár
esetében jelen lehet, mint egy érzés, ami az adott egyéntől származik, aki
rajongani kezd, hogy a saját meglátása szerint valamiben különlegesebbnek érzi
a rajongott személyt, mint az összes többi híres embert és ez az,
ami őt rajongásra készteti.
Emellett egy másik tényező, ami még megjelent az
önmaguk igazolása, önreflexiója által létrejött rajongás, melynek során az
egyén saját énképét rávetíti az adott hírességre.
Összefoglalva a válaszok alapján az mondható el, hogy a 1D rajongók nem felületességek miatt és nem csak egy tényező hatására váltak rajongóvá, hanem elsősorban a zene ami bevonzotta őket, de ugyanakkor a többi tényező mint a személyiség, vagy épp az eszméje segített abban, hogy erősebb rajongás alakuljon, ki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése