2021. augusztus 16., hétfő

2. Miért is rajonganak a 1D-ért? Hogyan lettek rajongók?

kérdőívkérdések közül jelen kérdések – Mi fogott meg az előadóban? Van kedvenced a bandából és miért, illetve a kit nem kedvelsz és miért? - válaszai alapján, az interjúk kapcsán a Miért éppen ők vannak rád a legnagyobb hatással a zenei világból válaszai mentén kívánom értelmezni, hogy milyen szempontok és események alapján kezdhet el valaki rajongani. 

Felmerül a kérdés: mik is pontosan azok a tényezők, amik azt eredményezik, hogy az egyén valaki iránt a rajongás szempontjából érdeklődni kezdjen. A tanulmányban leszűkítettem a sztárság fogalmát olyan személyekre, akik a tehetségük útján váltak híressé és nem a médiának köszönhetően. Ez a One Direction együttes esetén teljesült is, hisz azt, hogy ismertek lettek, elsősorban a tehetségüknek köszönhették.

A kérdőívek esetén vizsgáltam mind a zenekar, mind a tagok egyéni tulajdonságait aszerint, hogy mi a legfontosabb tényező, ami lehetővé teszi a rajongás létrejöttét az egyén és az együttes vonatkozásában. 

Az egyik kérdőív alany az egész rajongás létrejöttének folyamatát és az összes jellemzőt a következőképpen foglalta össze: 
A zenéje és stílusa először, majd mikor jobban megismertem a dalok jelentése fogott meg. Nagyon szépek a zenéi és már hozzám nőttek. Emlékekhez, érzésekhez kötnek, illetve persze Hozzá. Sokat jelentenek nekem a dalai. Szeretem benne az elfogadását, őszinteségét, nyitottságát. Szeretem még és szerintem nagyon fontos az előző szemponttal együtt, hogy szeretik a fanokat, és viszonozzák az óriási szeretetet, amit tőlünk kapnak.
Ez az idézet jól mutatja, hogy először a zene, ami felkeltette az érdeklődést, de alapvetően ez egy folyamat volt, ami a dalszövegek mondanivalóján át a rajongott személyiségét, eszméit magában foglalja egészen addig, hogy hogyan viszonyulnak a fanokhoz. Ez mind-mind megjelent a rajongóvá válás folyamata során.

Az interjúalanyok szempontjából is hasonló jellemzők merültek fel annak során, hogy miért is lehet rajongani a sztárokért. Minden alany esetében jobban a személyiség és a zene állt a középpontban azzal kapcsolatban, hogy hogyan kezdtek el érdeklődni az együttes iránt. Az egyik alany ugyanakkor kiemelte, hogy nála az is közrejátszott, hogy ez a zenekar volt az első, aki képes volt őt megragadni és véleménye szerint már nem is lenne egyetlen előadó vagy sztár se ilyen hatással rá, mint ők, már nem tudnák ugyanazt az érzést kiváltani, ami a One Direction-nél megjelent. Egy másik fontos tényező, ami a csoportos interjú során merült fel, az az őszinteség.
...az az őszinteség még  nem volt benne semmi manír még nem tanították meg őket, hogy mit és hogyan mondjanak, hanem csak azt mondták, amit gondolnak. Számomra ez volt a legcsábítóbb, ami a legjobban megfogott
Ahogy a kérdőíveknél is előjött ez a nézőpont, miszerint nem „szállt fejükbe” a hírnév, hanem valamilyen szinten ugyanolyan tudtak maradni, mint mikor bekerültek a köztudatba. Itt megint megjelenik az a faktor, hogy megközelíthetetlen, ugyanakkor mégse. Véleményem szerint azonban ezt a közösségi média megjelenése tette szükségessé, hogy az ilyen sztárok is jelen legyenek és kapcsolatot tartsanak a rajongókkal. Emiatt egy kicsit kezd elmozdulni a sztárság általános fogalma a média szükségessége felé, ugyanakkor még továbbra is az látszik, hogy nem elég valakinek az interneten híresnek lenni, ez csak egyfajta kiegészítésként szolgál, kapcsolattartási felületként, mert kell rendelkezni egy olyan tehetséggel, személyiséggel, világnézettel, amivel az egyének tudnak azonosulni és fel tudnak nézni az adott sztárra.

Annak során, hogy hogyan miért lettek rajongók az derült ki, hogy a legtöbben az együttes zenéje miatt váltak rajongóvá, a 260 válaszból 240-en, ami a válaszadók 92%-át tette ki, ezt a tényezőt jelölték meg a rajongás kialakulásában közre játszó jellemzők közül, a második helyen pedig a személyiség végzett. A sztárokról általánosságban és kifejezetten akkor, ha ilyen fiú együttesekről van szó azt állítják, hogy a rajongó tinédzser lányok csak azért rajonganak értük, mert egyszerűen jól néznek ki, tehát a külső megjelenés alapján döntenek. Azonban ahogy a kérdőívből kiderült, ez koránt sem érvényes, hisz ez a tényező sokkalta kevésbé játszott szerepet az előbbi két jellemzővel szemben abban, hogy az adott egyén érdeklődni kezdjen az együttes iránt. Ugyanakkor az is nagyon fontos tényező, hogy ezek közül a jellemzők közül nem volt elegendő csak egy ahhoz, hogy kialakuljon a rajongás. Minden válaszadó esetében minimum két tényező volt az, ami lehetővé tette, hogy ők rajongóvá váljanak. A legtöbb esetben az összes tényező szerepet játszott abban valamiképp, hogy a rajongás ki tudjon alakulni. Amit fontos kiemelni, hogy azok, akik minden válaszlehetőséget bejelöltek sokkal intenzívebb rajongást mutattak, mint az olyan egyének, akik csak kettő attribútumot részesítettek előnyben. További tényezők, amik még felmerültek, egyrészt a zenéhez kapcsolódva, azok a dalszövegek mély jelentése a rajongók számára.

A sztárság elméleti megközelítéseinél kiemelték a sztárokkal kapcsolatban, hogy szükség van arra, hogy megközelíthetetlenek legyenek, mert csak úgy tudnak elég hatást elérni. Ugyanakkor a kérdőívek alapján az látható, hogy ugyan nincs olyan mértékű megközelíthetőség, mint mondjunk egy internetes celeb esetében, mégis a rajongók számára nagyon fontos volt az, hogy az együttes tagjainak nem szállt a fejébe a hírnév, mindvégig „szerények” tudtak maradni, illetve a szociális média platformok által, még ha nem is teljesen, de valamiképp megközelíthetők lettek a fanok számára. Nagyon sokan kiemelték, hogy rajongásuk fenntartása és megjelenése szempontjából az, hogy az adott híresség hogyan kommunikál és hogyan viszonyul a rajongóihoz nagyon nagy jelentőséggel bír és hatással van arra, hogy elkezdjenek rajongani a sztárért. Ezt erősíti az az eredmény, miszerint a válaszadók 99% -a követi az együttest és a tagjait, valamilyen online platformon, és a válaszadók fele nem csak reakciógombokkal, hanem gyakran írásban is reagál az adott híresség által kiírt posztokra. 
Ez a One Direction rajongók esetében egy nagyon fontos jellemző, mert a tagok gyakran tartanak(tartottak) online élő bejelentkezéseket vagy lehetővé teszik a rajongók számára, hogy kérdezhessenek tőlük Twitteren vagy Instagrammon és meg is válaszolják a legtöbb kérdést, ami a rajongók számára főleg most, hogy az együttes „szüneten” van nagyon sokat segít abban, hogy fent tudják tartani rajongásukat. 
Továbbá az is egy meghatározó jellemző volt, hogy mindenki valahogy másnak érezte, valamivel különlegesebbnek az adott együttest. Ez szerintem minden sztár esetében jelen lehet, mint egy érzés, ami az adott egyéntől származik, aki rajongani kezd, hogy a saját meglátása szerint valamiben különlegesebbnek érzi a rajongott személyt, mint az összes többi híres embert és ez az, ami őt rajongásra készteti.
Emellett egy másik tényező, ami még megjelent az önmaguk igazolása, önreflexiója által létrejött rajongás, melynek során az egyén saját énképét rávetíti az adott hírességre. 

Összefoglalva a válaszok alapján az mondható el, hogy a 1D rajongók nem felületességek miatt és nem csak egy tényező hatására váltak rajongóvá, hanem elsősorban a zene ami bevonzotta őket, de ugyanakkor a többi tényező mint a személyiség, vagy épp az eszméje segített abban, hogy erősebb rajongás alakuljon, ki.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Összefoglalás/ Vélemény

Ahogy látható összefoglalva a One Direction rajongók egy olyan közösségé szerveződtek akik képesek közösségként működni és egymásra családta...